Maak een afspraak contact
Blog

Vervolg op onbegrip voor mensen met NAH.

In mijn blog van een week geleden schreef ik over de risico’s die mensen met NAH lopen binnen het strafrecht als gevolg van onduidelijkheden in de communicatie. Graag zou ik willen dat dit alleen binnen het strafrecht speelt. Of alleen bij mensen die niet gewend zijn aan gesprekken met mensen met hersenletsel.

Door tijdsdruk en onbekendheid bij zorgverleners, indicatiestellers en zelfs ook bij verzekeringsartsen blijkt er nog steeds veel mis te gaan in de communicatie. Indicaties worden bijvoorbeeld niet afgegeven omdat aan zorgvragers vragen gesteld worden in grote algemene vragen zoals: bent u instaat om voor uzelf te zorgen? Bijna al onze zorgvragers zullen hierop met “ja” antwoorden. Als dit niet verder tot in de details wordt uitgevraagd zal de vragensteller denken dat er geen problemen zijn.

Ook wordt er tijdens de opleidingen tot zorgverlener wordt er zeer veel aandacht besteed aan een positieve manier van vragen stellen, dit kan heel verwarrend overkomen. En daardoor volgen de vragen “wat heeft u nodig om dit zelfstandig uit te voeren” of nog directer “wat lukt er niet” zelden. Combineer dit met onze, aangeleerde, wens om positieve antwoorden te geven dan is het begrijpelijk dat er veel informatie gemist zou kunnen worden tijdens belangrijke gesprekken. Dit geldt voor alle mensen met of zonder beperking. Mensen met beperking zijn vervolgens terecht trots op wat zij bereikt hebben en zullen daar dan ook zelf veel aandacht aan besteden tijdens een gesprek. Het is belangrijk om successen te benoemen en waarderen. Daarnaast is het helaas noodzakelijk om ook problemen te benoemen. Om tot een goede inschatting te kunnen komen van wat er noodzakelijk is.

 

Voor zorgvragers:

Is het van belang om u goed voor te bereiden op dit soort gesprekken. Het opschrijven van punten die belangrijk zijn, zowel dingen die goed gaan als obstakels in het alledaagse leven, kan helpen om het gesprek goed te laten verlopen. Daarnaast zeggen wij, net als de advocaat uit het artikel van 2 weken geleden, neem vooral een begeleider mee die weet waar hij of zij het over heeft zodat u goed vertegenwoordigd wordt. Een goede begeleider neemt het gesprek niet van u over maar ondersteund en vult aan waar nodig.

 

Voor zorgverleners, indicatiestellers en verzekeringsartsen:

Mensen met NAH hebben niet alleen last van afasie en geheugenproblemen maar kunnen ook last hebben van een breed scala aan verwerkingsproblemen. Het is van belang om het gesprek gestructureerd te laten verlopen. Om rustig de tijd te geven om tot een antwoord te kunnen komen. Om goed te luisteren naar de non-verbale signalen. Om uit te sluiten dat men het gewenste antwoord geeft. Om mensen met NAH de kans te geven om na er thuis overgedacht te hebben aanvullingen en verbeteringen te geven. Adviseer de mensen met NAH een begeleider mee te nemen. En bedenk vooral tijdens een gesprek dat “het licht uit gaat”, bij de zorgvrager als het gesprek te lang duurt.

Maar het belangrijkste van alles is: maak van een gesprek een veilig gesprek.

Jolanda de Vries
17 mei 2022
Deel deel deze blog op

Meer blogs

Blog 40, Het belang van de ervaringsdeskundige.
15 juni 2022
Lees deze blog
“Mag ik ook ff “. mijn boekrecensie
07 juni 2022
Lees deze blog
Lief zijn voor jezelf
31 mei 2022
Lees deze blog
NAH en schoolkinderen en, Waar blijft de ambulant begeleider?
24 mei 2022
Lees deze blog
Vervolg op onbegrip voor mensen met NAH.
17 mei 2022
Lees deze blog
Soms krijg ook ik het Spaans benauwd
10 mei 2022
Lees deze blog
Blog 34, NAH is geen verstandelijk handicap
26 april 2022
Lees deze blog
Blog 33, Oproep en “Samen Sterk”.
19 april 2022
Lees deze blog
Blog 32, wat te leren van kinderen met NAH?
12 april 2022
Lees deze blog
Blog 31: Motivatie <-> waarom zo open over eigen beperking?
05 april 2022
Lees deze blog
Blog 30 - overprikkeling
29 maart 2022
Lees deze blog
Omgaan met hersenletsel.
22 maart 2022
Lees deze blog
wat doet een ambulant begeleider?
15 maart 2022
Lees deze blog
Rommel in uw hoofd en ook in dat van mij,
08 maart 2022
Lees deze blog
Een nieuw leeg document en startproblemen.
01 maart 2022
Lees deze blog
Ik mis ze zo.
23 februari 2022
Lees deze blog
Conflicten en het toontje, hoe staat het dan met professionaliteit?
16 februari 2022
Lees deze blog
Blog 23, Waardevrij of waardevol (lerend) falen?
08 februari 2022
Lees deze blog
Blog 22, Uitbehandeld? Liever hoopvol.
01 februari 2022
Lees deze blog
21 Het nieuwe normaal
25 januari 2022
Lees deze blog
Traditioneel versus kleinschalig particulier.
18 januari 2022
Lees deze blog
Blog 19, Het nieuwe jaar is gestart.
11 januari 2022
Lees deze blog
De Ranonkel Methode
04 januari 2022
Lees deze blog
Blog 17, Fijne feestdagen en…….
21 december 2021
Lees deze blog
Wat ik mijzelf beloofd had niet te doen, doe ik niet 1 maar 2 keer. Een heel persoonlijk kerstcadeautje.
14 december 2021
Lees deze blog
Omdenken
07 december 2021
Lees deze blog
Blog 14 , Ik diskwalificeer mij van een eigen mening.
30 november 2021
Lees deze blog
Blog 13, Koesteren.
23 november 2021
Lees deze blog
Degoe’s: en ik voelde mij zó verschrikkelijk dom.
16 november 2021
Lees deze blog
Techniek, kind van, erfelijk belast en zoiets. Mijn jonge jaren.
09 november 2021
Lees deze blog
Jij en ik, ik en jij: NAH meets NAH,
02 november 2021
Lees deze blog
Geld en andere zaken
26 oktober 2021
Lees deze blog
Te moe voor woorden.
19 oktober 2021
Lees deze blog
07 Nieuwe ontwikkeling en Emancipatie
12 oktober 2021
Lees deze blog
Blog 6, Het feest van herhalen
05 oktober 2021
Lees deze blog
Zeg jevthuiszorg dan heeft iedereen heeft een beeld
29 september 2021
Lees deze blog
Blog 4. Afstemming, woorden en beelden.
21 september 2021
Lees deze blog
Nieuwe kennis inspireert
13 september 2021
Lees deze blog
Blog 2 - GGZ of somatiek
06 september 2021
Lees deze blog
(Her) Starten.
25 mei 2021
Lees deze blog
design: Inzpire Design & Communicatie development: Exitus-ICT