Maak een afspraak contact
Blog

NAH en schoolkinderen en, Waar blijft de ambulant begeleider?

In blog 32 gaf ik een eerste aanzet tot het schrijven over kinderen met NAH. Zij zijn een speciale doelgroep waarvoor (gelukkig) al lang aandacht is. Dat was voor ons de reden om 2 boekjes van de hersenstichting hierover te bestellen. (Kinderen met NAH, gericht op volwassenen en Mag ik ook ff?, voor broertjes en zusjes) Meteen valt mij op dat er in deze serie geen boekje is voor de kinderen met NAH zelf. Een groot gemis. Voor kinderen is het belangrijk om zichzelf in anderen te herkennen, dat vormt hun zelfbeeld. Vandaag wil ik ingaan op het hoofdstuk (uit Kinderen met NAH) “Gevolgen voor School” en natuurlijk ook het leren.

Er wordt hier duidelijk uitgelegd hoe u op basis van de mogelijkheden en beperkingen van uw kind een keuze kan maken tussen terug gaan naar de oude school of de overstap maken naar het speciaal onderwijs. Dit is een zakelijke en goede uitleg. Ook wordt er aandacht gegeven aan een traject waarbij het kind begint in het speciale onderwijs om nieuwe noodzakelijke vaardigheden te leren om daarna weer terug naar de oude school te kunnen gaan.

Ik mis hier in de beschrijving twee belangrijke onderwerpen.

  1. De sociaal emotionele effecten die het gevolg zijn van terug gaan naar school of het verhuizen naar een andere school met zich meebrengen. Niet alleen het kind met NAH is veranderd maar ook de hele omgeving reageert vaak anders. Een verandering van school kan dan gewoon te veel worden. Vriendschappen kunnen zo verloren gaan. Een extra nadeel van speciaal onderwijs ligt hen in de (vaak) grotere afstand van huis naar school. Dit kost meer tijd en energie dus blijft er dan automatisch minder tijd en energie over voor de oude vrienden.
  2.  Er bestaat ook nog zoiets als puberteit. Vanaf 10 jaar moet je hiermee rekening houden. Veel emotionele- en gedragsproblemen zouden niet alleen vanuit NAH verklaard kunnen worden.

Waar is in deze informatie de rol van de ambulant begeleider gebleven?  En waarom is deze ook met betrekking tot school en leren zo belangrijk?

Ja ik weet het. Met de wet op “Passend onderwijs” is het rugzakje wegbezuinigd. Maar er kan bij altijd nog een beroep gedaan worden op de jeugdwet. Daar waar het nodig is kunnen kinderen ambulante begeleiding krijgen via de jeugdwet bij de gemeente. Hierbij is het nodig dat er een goede schriftelijke beschrijving van de situatie ligt, de doelen helder en controleerbaar zijn en een globale beschrijving van de werkwijze. Een ambulant begeleider kan veel voor u en uw kind doen als daar behoefte aan is. Ik denk dan onder andere aan:

  • De leerkrachten van informatie voorzien gericht op het kind waar het omgaat en in overleg helpen bij het vinden van de juiste leerstrategie
  • Aanwijzingen geven over de manier waarop het kind een rustiger werkplek krijgt zonder extra op te vallen
  • De klas informatie geven en de veranderingen begrijpelijk maken voor de andere kinderen in de klas.
  • Informatie geven tijdens ouderavonden mocht dit nodig zijn.
  • Een goede brug slaan tussen het onderwijs en de thuissituatie. Vooral deze laatste is erg belangrijk.
Jolanda de Vries
24 mei 2022
Deel deel deze blog op

Meer blogs

Blog 40, Het belang van de ervaringsdeskundige.
15 juni 2022
Lees deze blog
“Mag ik ook ff “. mijn boekrecensie
07 juni 2022
Lees deze blog
Lief zijn voor jezelf
31 mei 2022
Lees deze blog
NAH en schoolkinderen en, Waar blijft de ambulant begeleider?
24 mei 2022
Lees deze blog
Vervolg op onbegrip voor mensen met NAH.
17 mei 2022
Lees deze blog
Soms krijg ook ik het Spaans benauwd
10 mei 2022
Lees deze blog
Blog 34, NAH is geen verstandelijk handicap
26 april 2022
Lees deze blog
Blog 33, Oproep en “Samen Sterk”.
19 april 2022
Lees deze blog
Blog 32, wat te leren van kinderen met NAH?
12 april 2022
Lees deze blog
Blog 31: Motivatie <-> waarom zo open over eigen beperking?
05 april 2022
Lees deze blog
Blog 30 - overprikkeling
29 maart 2022
Lees deze blog
Omgaan met hersenletsel.
22 maart 2022
Lees deze blog
wat doet een ambulant begeleider?
15 maart 2022
Lees deze blog
Rommel in uw hoofd en ook in dat van mij,
08 maart 2022
Lees deze blog
Een nieuw leeg document en startproblemen.
01 maart 2022
Lees deze blog
Ik mis ze zo.
23 februari 2022
Lees deze blog
Conflicten en het toontje, hoe staat het dan met professionaliteit?
16 februari 2022
Lees deze blog
Blog 23, Waardevrij of waardevol (lerend) falen?
08 februari 2022
Lees deze blog
Blog 22, Uitbehandeld? Liever hoopvol.
01 februari 2022
Lees deze blog
21 Het nieuwe normaal
25 januari 2022
Lees deze blog
Traditioneel versus kleinschalig particulier.
18 januari 2022
Lees deze blog
Blog 19, Het nieuwe jaar is gestart.
11 januari 2022
Lees deze blog
De Ranonkel Methode
04 januari 2022
Lees deze blog
Blog 17, Fijne feestdagen en…….
21 december 2021
Lees deze blog
Wat ik mijzelf beloofd had niet te doen, doe ik niet 1 maar 2 keer. Een heel persoonlijk kerstcadeautje.
14 december 2021
Lees deze blog
Omdenken
07 december 2021
Lees deze blog
Blog 14 , Ik diskwalificeer mij van een eigen mening.
30 november 2021
Lees deze blog
Blog 13, Koesteren.
23 november 2021
Lees deze blog
Degoe’s: en ik voelde mij zó verschrikkelijk dom.
16 november 2021
Lees deze blog
Techniek, kind van, erfelijk belast en zoiets. Mijn jonge jaren.
09 november 2021
Lees deze blog
Jij en ik, ik en jij: NAH meets NAH,
02 november 2021
Lees deze blog
Geld en andere zaken
26 oktober 2021
Lees deze blog
Te moe voor woorden.
19 oktober 2021
Lees deze blog
07 Nieuwe ontwikkeling en Emancipatie
12 oktober 2021
Lees deze blog
Blog 6, Het feest van herhalen
05 oktober 2021
Lees deze blog
Zeg jevthuiszorg dan heeft iedereen heeft een beeld
29 september 2021
Lees deze blog
Blog 4. Afstemming, woorden en beelden.
21 september 2021
Lees deze blog
Nieuwe kennis inspireert
13 september 2021
Lees deze blog
Blog 2 - GGZ of somatiek
06 september 2021
Lees deze blog
(Her) Starten.
25 mei 2021
Lees deze blog
design: Inzpire Design & Communicatie development: Exitus-ICT